• Fri fragt over 799 kr. ekskl. moms
  •  |  Dag-til-dag levering
  •  | Trustpilot
CSR  |  Omtanke  |  Kundeservice 

Sådan styrker du arbejdsglæden i hverdagen

Senest opdateret 25. oktober 2023

Lyserødt hjerte og kuffert på rød baggrund

Sunde og glade medarbejdere bidrager med effektivitet og giver plusser på bundlinjen. Men hvad er arbejdsglæden for en størrelse, hvordan opstår den, og kan glæde i arbejdet overhovedet måles? Læs med, og få 5 gode råd til hvordan du skaber mere arbejdsglæde og trivsel på arbejdspladsen.

Hvad er arbejdsglæde?

Arbejdsglæde varierer alt efter hvem du er, men generelt beskriver arbejdsglæde den positive følelse og tilfredshed, du og dine kolleger oplever i arbejdslivet. Arbejdsglæde er blandt andet en kombination af, at:

  • Du føler dig værdsat
  • Din rolle er klart defineret
  • Dit arbejde er meningsfyldt
  • Du ser resultater af det du laver

  • Foruden punkterne her påvirkes din arbejdsglæde i høj grad også af hvilke relationer du indgår i på arbejdspladsen, hvordan dit arbejdsmiljø er, og om der er balance mellem dit arbejde og dit privatliv. Derfor er det også vigtigt at være opmærksom på symptomer det modsatte, altså mistrivsel og manglende arbejdsglæde.

    Hvorfor er arbejdsglæde vigtig?

    Arbejdsglæden spiller en central og meget vigtig rolle i enhver virksomheds succes. Når du og kollegerne trives har det positiv indvirkning på virksomheden arbejdsmiljø, hvilket ofte fører til at du som virksomhed får:

  • Gladere medarbejdere
  • Højere produktivitet og effektivitet
  • Større medarbejdertilfredshed
  • Mere loyale medarbejdere
  • Lavere sygefravær

  • Når du og kollegerne er engagerede og motiverede i arbejdet er chancerne for, at I trives og oplever ægte arbejdsglæde, også markant højere - så prioritér trivsel på arbejdspladsen, og prioritér den højt.

    Grøn opadgående pil på turkisblå baggrund
    Hånd giver thumbs up på turkisblå baggrund

    Hvordan skabes arbejdsglæde?

    Alle har behov for motivation og mening i arbejdet. Derfor er det vigtigt, når skal skabe arbejdsglæde, at du plejer de gode relationer, særligt hvis du er leder eller har personaleansvar - f.eks. skaber du arbejdsglæde ved at:

  • Inkludere dine kolleger
  • Udvise tillid og give ansvar
  • Anerkende og rose dem
  • Give dem mulighed for udvikling

  • Så tag kollegerne med på råd, brug tid på planlægning af arbejdsopgaverne, sig tak lidt oftere, lyt mere og hav fokus på at skabe mening for medarbejdere og dine kolleger - jo mere og bedre du dyrker relationen, jo nemmere kan du skabe trivsel og arbejdsglæde.

    5 gode tips til mere arbejdsglæde i hverdagen

    I sportens verden taber og vinder man sammen, men det gør man også på arbejdspladsen, både i de gode og dårlige tider. Brug disse 5 gode tips, og skab mere arbejdsglæde, der binder kollegerne sammen:

  • Synliggør fælles visioner og mål
  • Fejr succeser sammen
  • Overrask hinanden
  • Hold (mange) sociale arrangementer
  • Gør det "sure" til noget sjovt
     
  • Når du som virksomhed gør det til en kultur, at dyrke det positive fællesskab, er du også med til at skabe rammerne for medarbejdere og for ledere, der kultiverer den kollektive arbejdsglæde og trivsel på arbejdspladsen. Få mere inspiration til at skabe glæde i arbejdet her.

    Hvordan måler man arbejdsglæde?

    Der findes mange måder at måle arbejdsglæde på, men det kræver at du og kollegerne føler jer trygge ved at dele jeres meninger. Mange virksomheder bruger derfor tilfredshedsundersøgelser, som:

  • Spørgeskemaer
  • feedbacksessioner
  • One-to-one samtaler
  • NPS og eNPS-scores
     
    Først når du har fastlagt hvad der driver arbejdsglæde og motivation, kan du træffe beslutninger og implementere initiativer, der forbedrer trivsel på arbejdspladsen. Vigtigst er dog, at du som arbejdsgiver og ledelse jævnligt følger op på resultaterne - så foretag undersøgelserne flere gange årligt.
  •  

    Smileys rangeret efter humør på turkisblå baggrund
    Rød farveblyant understreger ordet stress

    Husker du din egen trivsel

    Sommetider kan din trygge hverdag tage en uventet, eller uhensigtsmæssig drejning, du helst havde været foruden - f.eks. hvis din rolle pludselig ændres, når afdelingen nedlægges eller når du får ny leder.

    Det kan føre til dårligt arbejdsmiljø og utilfredshed i arbejdet, og generel  mistrivsel, står det på længe nok. Men selvom mange danskere vægter karrieren højt, så er arbejdsglæde og trivsel ikke en selvfølge, desværre.

    Derfor er et godt råd at stoppe op, trække vejret og spørge dig selv i ny og næ - hvad er arbejdsglæde for dig, og hvad motiveres du selv af i hverdagen?

    Få et tilbud på indretning, der styrker arbejdsglæden

    Ønsker du at løfte trivslen og arbejdsglæden på din arbejdsplads med en gennemtænkt indretning? Så udfyld formularen herunder:

    Der er sket en fejl!

    Tak for din henvendelse - vi vender snart tilbage!

    Navn skal udfyldes.
    Skriv venligst den korrekte e-mail.
    Feltet skal udfyldes korrekt.
    ×

    Få mere inspiration