Hos Lomax er rejsen mod toppen belagt med smil og glæde
Frihed under ansvar. Højt til loftet. En uhøjtidelig tone. Mulighed for hurtigt at få masser af ansvar. Det lyder som en lang række klicheer, men ikke desto mindre er det sandheden, når man ser på værdierne, kulturen og dagligdagen i Lomax. Her går lederne forrest – også når der er sjov og ballade på agendaen. Et godt eksempel på dette er den årlige Fastelavn-fest, hvor der selvfølgelig bliver slået katten af tønden. Her kommer leder som ikke-leder udklædt i opsigtsvækkende kostumer, som piller det højtidelige og autoritære af stillingsbetegnelsen.
”Det nytter jo ikke noget, at vi har defineret en kultur, hvis man ikke selv går med på den. Det ville ikke være ægte. Men det er da lidt specielt, at man som CEO har på sin to-do-liste, at man skal købe et kostume”. fortæller Kenneth Borup og griner.
”Det er lidt specielt, at man som CEO har på sin to-do-liste,
at man skal købe et kostume”
Allerede som 22-årig begyndte han som produktansvarlig for kontorartikler og siden er rejsen gået over marketingchef og marketingdirektør hele vejen til toppen, da han i 2017 overtog rollen fra tidligere direktør Michael Lerche. En rejse, som nu har varet en hel del år, og som ikke har udsigt til at stoppe lige foreløbig.
"Jeg har aldrig selv lagt en plan, men jeg har nok arbejdet mere end gennemsnittet, og så skal man nok bare være klar, når mulighederne opstår - også hvis man har en lederdrøm. Her er der jo plads til at fejle og mulighed for at få masser af sparring og efteruddannelse, så alt er faktisk muligt."
Allerede som 22-årig begyndte han som produktansvarlig for kontorartikler og siden er rejsen gået over marketingchef og marketingdirektør hele vejen til toppen, da han i 2017 overtog rollen fra tidligere direktør Michael Lerche. En rejse, som nu har varet en hel del år, og som ikke har udsigt til at stoppe lige foreløbig.
"Jeg har aldrig selv lagt en plan, men jeg har nok arbejdet mere end gennemsnittet, og så skal man nok bare være klar, når mulighederne opstår - også hvis man har en lederdrøm. Her er der jo plads til at fejle og mulighed for at få masser af sparring og efteruddannelse, så alt er faktisk muligt."
”Det er en fornøjelse at gå rundt og møde engagerede medarbejdere, som arbejder for samme mål”
Alting summer
I 2021 igangsatte vi – med Kenneth Borup i spidsen – et stort arbejde med at få defineret vores formål, værdier, mission og vision (læs mere om det her). Arbejdet inkluderede en omfattende efteruddannelse af ledergruppen, men samtlige ansatte blev inddraget. Måske netop derfor er engagementet højt i alle afdelinger.
”Det mest meningsfulde ved at være direktør er, at vi i samlet flok bevæger os i samme retning. Alle er på samme rejse, og det er måske derfor, at man kan mærke den her summen, når man går rundt. Det er en fornøjelse at gå rundt og møde glade, engagerede og dedikerede medarbejdere, som arbejder for samme mål.”
Under Kenneth Borups ledelse er vi vokset markant, ikke bare i antal medarbejdere, men også i omsætning. I takt med at både nationale og internationale kåringer er blevet tildelt Lomax A/S, er visionen om at blive den største digitale totalleverandør i Nordeuropa rykket hastigt nærmere. Det glæder naturligvis manden, som sammen med hele Lomax-teamet har styret virksomheden gennem ikke bare almindelige økonomiske udsving, men også en pandemi og en energikrise.
”Vi skal fortsætte med at være de bedste inden for e-handel – samtidig med at vi lever op til vores mission om at levere en sublim kundeoplevelse. Og så skal vi have en endnu skarpere grøn profil, blandt andet ved at gøre det nemt for vores kunder at handle grønt”, forklarer han.
Under Kenneth Borups ledelse er vi vokset markant, ikke bare i antal medarbejdere, men også i omsætning. I takt med at både nationale og internationale kåringer er blevet tildelt Lomax A/S, er visionen om at blive den største digitale totalleverandør i Nordeuropa rykket hastigt nærmere. Det glæder naturligvis manden, som sammen med hele Lomax-teamet har styret virksomheden gennem ikke bare almindelige økonomiske udsving, men også en pandemi og en energikrise.
”Vi skal fortsætte med at være de bedste inden for e-handel – samtidig med at vi lever op til vores mission om at levere en sublim kundeoplevelse. Og så skal vi have en endnu skarpere grøn profil, blandt andet ved at gøre det nemt for vores kunder at handle grønt”, forklarer han.
”Jeg kunne godt tænke mig, at når man kommer hjem og spiser aftensmad med sin familie, så kan man sige, at man har haft det sjovt”
Man skal lave det, man brænder for
Som adm. direktør er der altid travlt. Kalenderen er pakket med møder, og der er mange interessenter, bekendtgørelser og love og – ikke mindst – nye ansigter, som skal bindes sammen i det store net af afdelinger, som er blevet bygget de seneste år. Flere af de nye ansigter kommer med ønsker om at tage stort ansvar allerede fra dag 1, og med et åbent sind bliver den dør åbnet med forventningens glæde.
”Lomax er lidt atypiske, fordi vi giver stort ansvar til den enkelte - også selv om man ikke nødvendigvis har erfaringen”, fortæller Kenneth og fortsætter:
”Man behøver ikke altid ramme det perfekte fra start. Det er vigtigere, at man har indflydelse på, hvad man gerne vil arbejde med, og så er vi meget fleksible ift. at rykke den type af opgaven over til vedkommende.”
Og dermed tilbage til at finde det sjove i at gå på arbejde. For Fastelavn, bordfodbold, tovtrækning og andre underholdende arrangementer er ikke bare et afbræk fra hverdagen. Det giver også noget at tale om, både på arbejdet og derhjemme.
”Jeg kunne godt tænke mig, at når man kommer hjem og spiser aftensmad med sin familie, at man kan sige, at man har haft det sjovt, og man har oplevet det og det. Ud over ”bare” at udføre sit arbejde er det vigtigt også at have det sjovt og have gode oplevelser sammen med hinanden på arbejdet”, slutter han.