• Fri fragt over 799 kr. ekskl. moms
  •  |  Dag-til-dag levering
  •  | Trustpilot
CSR  |  Omtanke  |  Kundeservice 

Partnerskabspolitik – et delt ansvar

Med en målsætning om at blive førende inden for bæredygtighed i branchen, skal ny Partnerskabspolitik være med til at sikre gode leverandørpartnerskaber og indkøbsindsatser.

Fælles om at løfte

Lomax vil være branchens førende inden for bæredygtig. For at nå den målsætning skal nuværende såvel som fremtidige leverandører fremadrettet underskrive en ny Partnerskabspolitik, der skal være med til at skabe en mere ansvarlig produktion. Sådan lyder meldingen fra CSR-manager i Lomax, Ragga Asbjarnardottir. Konkret lyder målsætningen, at Lomax:

  • Vil gøre det nemt at handle ansvarligt
  • Vil sikre en anstændig arbejdsplads
  • Vil være en ansvarlig handelspartner

”Det er klart, at målsætningen ikke når sig selv uden hårdt arbejde, klare aftaler og forventningsafstemning – men heldigvis er vi ikke alene om arbejdet, det kræver at vi løfter i fællesskab,” forklarer Asbjarnardottir. 

Partnerskabspolitik

Hun pointerer ligeledes vigtigheden af Lomax’ egen rolle i erklæringen, og beskriver arbejdsindsatsen som et delt ansvar mellem Lomax og leverandører.

”For at vi og vores leverandører kan lykkes, er det vigtigt, at opgaven starter hos os selv. Det er op til os at skabe forudsætningerne for, at de leverandører vi samarbejder med, kan opfylde vores krav, så de kan repræsentere Lomax på en god måde.”

Partnerskabspolitik

”Vil man være førende, bliver man også nødt til at sætte sig forrest i bussen"

Ragga Asbjarnardottir, CSR-manager hos Lomax

Et ambitiøst men realistisk mål

Partnerskabspolitikken, der skal anses som værende et adfærdskodeks for leverandører, indeholder derfor også klare retningslinjer og strengere krav end tidligere. Disse krav skal sikre, at Lomax sammen med leverandører forpligter sig til i højere grad at tage hensyn til og ansvar for de økonomiske, miljømæssige og sociale påvirkninger, Lomax’ aktiviteter har på omverdenen.

”En Partnerskabspolitik stiller os stærkere, hvis vi skal kunne udvikle os i samme tempo som vores omverden. Den er skabt for at vise vores samarbejdspartnere at vi er i det her sammen. For os giver det nemlig mening at stå sammen med andre, der er på samme rejse, som vi er, så vi sammen kan blive stærkere,” lyder det fra Asbjarnardottir.

Partnerskabspolitik

Download vores Partnerskabspolitik

Hertil lyder ambitionen, at mindst 60% af Lomax’ indkøbsvolumen allerede i år 2025 skal komme fra leverandører, der har underskrevet Partnerskabspolitikken. Ragnar Asbjarnardottir uddyber:

”Det endelige mål er selvfølgelig, at alle vores leverandører skriver under på aftalen. De (læs: leverandørerne) er i mange tilfælde også vores ansigt udadtil, derfor er et godt samarbejde med vores leverandører også en forudsætning for vores virksomhed, og de mål vi sætter,” lyder det fra CSR-manageren.

Og selvom mindst 60% er et ambitiøst mål, er det også et realistisk mål, slutter CSR-manageren.

”Vil man være førende, bliver man også nødt til at sætte sig forrest i bussen, og det kræver vi forpligter os og stiller krav – både til os selv og vores samarbejdspartnere,” afslutter Asbjarnardottir.

Øvrige projekter