5 gode råd til at fremme effektiviteten på jobbet
Senest opdateret 23. januar 2020
1. Drop multitasking
Du sidder ved skrivebordet og arbejder på morgendagens rapport. Pludselig tikker en mail ind med et link til en spændende artikel, imens du skimmer artiklen, modtager du endnu en mail, som kræver et længere svar. Imens du tænker over svaret, forsøger du at skrive videre på rapporten. Men nu er det svært at koncentrere sig om rapporten igen, for både artiklen og mailsvaret ligger og fylder i dit baghoved. Selvom det kan føles, som om man arbejder hurtigere, når man har gang i flere opgaver samtidig, så er multitasking slet ikke så effektivt, som det lyder. I forsøget på at nå alt, når du intet. Fokus er nøgleordet, når det kommer til effektivt arbejde. Det er langt mere mentalt krævende at skifte mellem arbejdsopgaver end at fokusere på én ad gangen.
2. Planlægning er nøgleordet
Brug 10 minutter hver morgen på at skrive de opgaver, du gerne vil nå i dag ned i prioriteret rækkefølge. Det er vigtigt, at målene er realistiske, og husk at levne plads til uforudsete opgaver, der kan komme ind i løbet af dagen. Hold dig så vidt muligt til planen. Vi har en tendens til at løse mindre opgaver først og udskyder de større mere tidskrævende opgaver til sidste øjeblik. Husk at prioritere de store opgaver i god tid.
3. Tag en hjemmearbejdsdag
En af de ting som kan bremse effektiviteten er forstyrrelser, som fjerner dit fokus fra din igangværende arbejdsopgave. Forstyrrelserne kan fx være din sidemands tastaturklik, din velmenende kollegas mange spørgsmål eller småsnakken i kontorfællesskabet. Hvis du har mulighed for det, kan en hjemmearbejdsdag være en god hjælp til at kunne fokusere og komme i bund med de mere krævende opgaver.
4. Ryd op på dit skrivebord
Rod på skrivebordet fjerner dit fokus fra den opgave du sidder med i dette øjeblik. Måske får du øje på den stak papirer, der ligger og venter eller de neonfarvede post-its med adskillige to-dos, som næsten skriger på din opmærksomhed, og det kan være svært ikke at lade sig distrahere. Køb en brevbakke, som du kan sortere papirerne i, og læg alle dine kommende opgaver ind elektronisk, så de ikke fylder på dit bord.
5. Skift omgivelser
En ting, der kan være med til at øge din effektivitet, er at skifte dine omgivelser ud i løbet af dagen. Det kan være en god idé at tage din bærbar computer med ud af kontoret og sætte dig 30 minutters tid i virksomhedens loungemøbler eller tag et telefonopkald i et afsides lokale.
Læs mere om arbejdslyst i vores inspiration-univers.