Nyeste artikler
Hvad er sundhed og trivsel på arbejdspladsen?
For at være sund og trives i arbejdsdagen, har du behov for, at din arbejdsplads også er sund. Lavpraktisk betyder det, at din arbejdsgiver stiller de ressourcer og redskaber til rådighed, der kræves for, at du kan præstere og løse dine opgaver.
Grundlæggende omfatter arbejdspladsens sundhed alt fra fysiske og psykiske faktorer som arbejdsmiljø, ergonomi og kost, såvel som psykiske faktorer som arbejdsglæde, arbejdspres og stress, og socialt samvær mm.
Hvorfor er trivsel og sundhed i arbejdet vigtigt?
- Har mere energi i hverdagen
- Er mere positiv og glad
- Har lettere ved at håndtere udfordringer
Oplever du omvendt en ubalance i sundheden, påvirkes trivslen dog ofte negativt, hvilket typisk kan komme til udtryk ved mindre energi og overskud, koncentrationsbesvær, og mindre socialt engagement.
Hvad er sundhedsfremmende tiltag?
Som arbejdsgiver og arbejdsplads findes der mange forskellige greb at dreje på, for at få gladere og sundere medarbejdere - det kan f.eks. være sundhedsfremmende tiltag som:
- Arbejdsmiljø - f.eks. måden du indretter, om du bruger ergonomiske møbler, om der er god ventilation og et behageligt arbejdslys, er virksomheden røgfri mm.
- Kost og bevægelse - tilbyder du f.eks. sund frokostordning, står der sunde snacks i stedet for kageordning, og er der mulighed for at dyrke motion
- Uddannelse og opkvalificering - har kollegerne mulighed for at tillære ny viden, er der udvikling i arbejdet, og er arbejdet meningsfyldt
- Sygdoms- og konflikthåndtering - forebygger du f.eks. sygdom og konflikter med kurser og workshops, og har medarbejderne f.eks. professionel hjælp til rådighed, hvis de har behov for det
- Arbejdsglæde - skaber du rammerne for en positiv virksomhedskultur, f.eks. gennem sociale arrangementer, fejring af mål og mærkedage, og husker du at anerkende medarbejderne