• Fri fragt over 799 kr. ekskl. moms
  •  |  Dag-til-dag levering
  •  | Trustpilot
CSR  |  Omtanke  |  Kundeservice 

Guide: Sådan håndterer du affaldssortering i virksomheden

Senest opdateret 10. oktober 2022

Sådan håndterer du affaldssortering i virksomheden
Fra 1. januar 2023 træder en ny affaldsordning i kraft, der betyder, at alle danske virksomheder skal sortere husholdningslignende affald efter samme retningslinjer som private husholdninger. Læs med og bliv klogere på, hvordan du kommer godt i gang med de nye krav om affaldssortering.

Hvorfor skal du sortere?

Danskerne er storforbrugere og en af de mest affaldsproducerende lande i EU. Vi genererer 802 kg affald pr. indbygger om året, og lægges erhvervsaffald oveni, genererer hver dansker knap 3 tons affald om året.

Derfor giver det god mening at genanvende så meget affald som muligt, da vi forbruger langt flere naturresourcer, end vores klode kan holde til. De nye regler vil årligt spare miljøet for 589.000 tons CO2-udledning, hvis alle danskere sorterer alt affald frem for at sende det til forbrænding. Det svarer til at fjerne 280.000 diesel- og benzinbiler fra vejene.

Køb alt til affaldssortering

Hvorfor skal du affaldssortere

Vidste du, at:

  • når vi sorterer 10 kg ”tørt” affald – plast, glas, pap, papir og metal, kan næsten 9 kg genanvendes til fremstilling af nye produkter?
  • når vi sorterer 12 kg ”vådt” affald – madaffald og andet organisk affald, kan det anvendes til biogas med samme energiindhold som en liter råolie?

Kilde: Miljøstyrelsen

Hvordan skal du affaldssortere

Hvordan skal du sortere?

Som forbrugere har vi sorteret affald siden 1978, hvor loven om genanvendelse af papir og glasflasker trådte i kraft. Sidenhen er der kommet flere beholdere til sortering af affald.

Fra 1. januar 2023 bliver det mere omfattende, hvor alle virksomheder og husholdninger skal sortere affald i 9 fraktioner: mad, papir, pap, metal, glas, plastik, fødevarekartoner, restaffald og farligt affald. Senere skal tekstiler også sorteres, så der i alt sorteres 10 fraktioner senest 1. juli 2023.

For at gøre det nemt for dig kommer vi herunder med tre tips til affaldssortering i virksomheder.

Affaldssortering piktogrammer

Tip 1: Brug piktogrammer

Det skal være nemt for medarbejderne at gennemskue, hvilken affaldsbeholder de skal smide deres affald i. Her kan piktogrammer være med til at vise, hvad der må smides i hver beholder. Det er muligt at downloade mærkaterne fra det fælles piktogramsystem, så piktogrammerne bliver ens både hjemme, og når du er på arbejde.

Du kan for eksempel printe piktogrammerne ud og sætte dem fast på affaldsbeholderne med selvklæbende inforammer eller magnetrammer. Hæng gerne en plakat til affaldssortering på arbejdspladsen op forskellige steder i virksomheden, så medarbejderne nemt kan se, hvad der skal i de forskellige affaldsbeholdere, hvis de kommer i tvivl.

Tip 2: Placér sorteringsstationerne bedst muligt

Hvis affaldssortering på arbejdspladsen skal blive en succes, er det vigtigt at placere affaldsbeholderne bedst muligt. Papir kan sorteres ved printeren, mens madaffald sorteres i køkkenet, og pap sorteres på lageret.

Er det en stor virksomhed med flere bygninger eller etager, er det en god idé at sørge for sorteringsstationer i hver bygning eller på hver etage. Husk også en beholder til pantflasker og -dåser, og brug evt. pantpengene til lidt snacks i afdelingerne eller donér pengene til et godgørende formål.

Se videoen, hvor Lomax' ekspert i affaldssortering, Brian Christensen, viser, hvordan vi nemt og effektivt sorterer affald i Lomax.

Tip 3: Skab overblik og lav beregninger

Et generelt øget fokus på affaldssortering kan være en fordel for jeres virksomhed, da det kan bruges i en CSR-strategi, hvor I bl.a. forholder jer til affaldsforebyggelse, genbrug og genanvendelse.

Lav nogle beregninger fra start over virksomhedens affald og sortering, f.eks. hvor meget affald I producerer, hvor meget sendes til genanvendelse og hvor meget bliver sendt til forbrænding? Sæt derefter nogle mål og fremvis resultaterne for kunder, samarbejdspartnere, leverandører og medarbejdere. Det kan skabe positive resultater for virksomheden, da I viser samfundsansvar.

Ofte stillede spørgsmål om affaldssortering

Hvornår skal virksomheder affaldssortere?

Senest 1. januar 2023 skal virksomheder sortere husholdningslignende affald efter de samme kriterier som private husholdninger. Senest 1. juli 2023 skal tekstilaffald også sorteres.

Hvor mange fraktioner skal affald sorteres i?

Affald skal sorteres i 10 fraktioner: mad, papir, pap, metal, glas, plastik, fødevarekartoner, restaffald og farligt affald samt tekstiler senere.

Hvordan skal affald sorteres, hvis det består af flere forskellige materialer?

Hvis et produkt er sammensat af flere forskellige materialer, der ikke kan skilles ad, skal du smide det i beholderen til restaffald.

Hvor rent skal plast, metal og glas være?

Der må gerne være lidt madrester på f.eks. syltetøjsglas eller konservesdåser. Skrab madresterne af eller brug gerne genbrugsvand fra opvasken eller når du vasker hænder til at skylle madresterne af.

Hvad er bioaffald?

Bioaffald er både råt og tilberedt madaffald. Du må smide alt fra skræller til kaffefiltre i madaffaldet. De fleste steder er det også i orden at smide brugt køkkenrulle til madaffald.

Hvad er farligt affald?

Farligt affald dækker over batterier, elsparepærer, LED-lyskilder, printerpatroner, maling og kemikalier.

Måske du også er interesseret i