• Fri fragt over 799 kr. ekskl. moms
  •  |  Dag-til-dag levering
  •  | Trustpilot
CSR  |  Omtanke  |  Kundeservice 

Planlæg og afhold effektive møder

Senest opdateret 31. oktober 2023

Personikoner omkring bord på rød baggrund
Skab en sund mødekultur på kontoret, og få mest muligt ud af dine fysiske og online møder. Lær hvordan du skaber rammerne for det gode møde, og få 5 gode råd til hvordan du skaber en effektiv mødekultur, og planlægger og afholder effektive møder.

Sådan gør du før mødet

Uanset om du foretrækker fysiske møder på kontoret eller online møder over Teams, så handler det om at skabe rammerne for et god og produktivt møde. Følg punkterne her, og få styr på det basale:

  • Send en mødeagenda på forhånd
  • Book et fysisk mødelokale
  • Inkludér et link til dit møde online
  • Tjek at internet og teknik virker
  • Sørg for forplejning

  • Når du ikke har styr på basale ting som agendaen eller elektronik, vil dine online møder såvel som de fysiske typisk være spild af tid. Gør du det derimod til en vane at tjekke ovenstående punkter af, så er du godt fra start.

    Start og slut til tiden

    Du kender helt sikkert selv til frustrationen over møder der trækker unødvendigt langt ud eller altid starter for sent, så husk det - for har du indkaldt til møde, er du også mødeleder.

    Det betyder at du nu aktivt bidrager til mødekulturen, og sætter eksemplet for dine kolleger. Så start og slutte dine møder til aftalt tid, og vis at du respekterer dine kolleger og deres tid.

    Husk også at indlægge naturlige pauser under længerevarende møder, så I har mulighed for at strække benene, trække lidt frisk luft eller gå på toilettet - det skaber bedre rammer for produktiviteten.

    Ur på turkis baggrund
    Grafik af person der står med laptop på turkisblå baggrund

    Kom forberedt til mødet

    En sund, produktiv og effektiv mødekultur opstår blandt andet fordi du og dine kolleger forbereder jer grundigt. Uanset om du er mødeleder eller ej, så er det alene dit ansvar, at du prioriterer at møde velforberedt:

  • Læs dagsordenen på forhånd
  • Notér eventuelle spørgsmål
  • Del relevant data eller viden
  • Kom til tiden
     
    Sørg også altid for at have din laptop under armen eller medbring notesblok og kuglepen, så du har det du skal bruge lige ved hånden, og kan notere vigtige pointer undervejs i møderne.
  • Får du for lidt ud af dit online møde ?

    Går online møderne altid over tid, mangler der ordentlig mødestruktur eller får du ikke de informationer du skal bruge på dine Zoom møder?

    Læs vores artikel sådan holder du effektive online møder, og bliv klogere på hvordan du får mest muligt ud af dine digitale møder. Her får du 7 gode og konkrete tips du kan bruge næste gang du afholder online møder på Teams.

    Hold fokus på dagsordenen

    Nogle gange løber de gode diskussioner af en tangent, særligt på et virtuelt møde. Og det kan være svært for selv den bedste mødeleder at holde fokus, når borde og whiteboards flyder med kreative idéer og gode løsningsforslag.

    Omvendt dur det heller ikke at essensen af mødet går tabt eller at vigtige punkter glemmes i farten, fordi dagsordenen pludselig kommer til at handle om noget andet end udgangspunktet.

    Giv derfor udtryk for at du er positiv over de mange input og idéer, men vurdér om det er tid til at afrunde - f.eks. ved at foreslå et nyt møde med afsæt i de idéer, der netop er kommet rundt om bordet.

    To do liste på gul post it note
    Silhouetter står foran tavle på turkisblå baggrund

    Opsummér hvad der aftales

    Mange glemmer kunsten at forventningsafstemme, hvilket ofte resulterer i, at alle der deltager på mødet glemmer alt om hvad der blev drøftet, og vigtigere endnu, hvad der blev aftalt.

    Gør derfor dig selv den tjeneste og brug de sidste minutter af mødet på at opsummere mødets vigtigste punkter - og gør det uanset om det er foran en større forsamling i konferencerummet eller blot nogle enkelte kolleger på online mødet bag skærmen.

    På den måde forventningsafstemmer du nemt og hurtigt inden alle går hver til sit, og sikrer at du og alle andre ved konkret hvad der er aftalt, og hvem der har bolden på hvilke opgaver.

    Bevares, selvom du opsummerede mødet grundigt og efter bedste evne, så  er det alligevel mere reglen end undtagelsen, at du eller kollegerne glemmer hvad der er aftalt. Løsningen er simpel, men effektiv: 

  • Send altid et referat
  • Vedhæft vigtige slides og grafikker mm.
  • Optag teams mødet hvis muligt
  • Afholdes dit møde online kan du faktisk optage Teams mødet direkte direkte på skærmen, og derved slå to fluer med ét smæk. På den måde kan du dele hele Teams og Zoom møder, så andre kolleger også har adgang til informationen fra dine online møder bagefter.

    Rød pen skriver på notat på turkisblå baggrund

    Andre kunder læser også