• Fri fragt over 799 kr. ekskl. moms
  •  |  Dag-til-dag levering
  •  | Trustpilot
CSR  |  Omtanke  |  Kundeservice 

Dét du skal bruge, når du starter som selvstændig

Senest opdateret 14. oktober 2019

Iværksætter
Sådan kommer du allerbedst fra start med din nye virksomhed. Få her 3 gode råd, der kan hjælpe dig, når du starter op som iværksætter.

Det kan være udfordrende at få styr på alt det, der skal ordnes, når du starter som iværksætter. Vi har derfor sat fokus på 3 vigtige ting, der kan hjælpe dig godt fra start.

1. Få styr på dit regnskab fra start

Når du starter som iværksætter, er det vigtigt at have styr på bogføringen. Bogføring er det samme som at føre regnskab – kort sagt at dokumentere alle virksomhedens indtægter og udgifter, så du kan holde styr på, hvad du skylder, hvor meget du har til gode, og hvad virksomheden er værd. Ordet bogføring stammer fra før den digitale tid, hvor alle virksomhedens regnskaber blev nedskrevet i en bog. I dag bruger de fleste et digitalt regnskabsprogram, hvor de bogfører virksomhedens transaktioner.
Når du bogfører, er det vigtigt, at du holder styr på dine bilag. Giv alle dine bilag et bilagsnummer og læg dem i nummerorden i en brevordner. Du kan opbevare bilagene i plastlommer og bruge registre til at bevare overblikket over dem. Husk at alle bilag skal gemmes i 5 år efter regnskabsårets udløb.

2. Hav styr på ergonomien – også på hjemmearbejdspladsen

De fleste iværksættere starter med at arbejde hjemmefra. Men kan man sætte sig på træstolen ved sit spisebord til den dæmpede belysning fra loftlampen og drive en virksomhed? Det kan man i princippet godt, og det kan være fristende bare at sidde ved spisebordet eller i sofaen, men det er særdeles vigtigt for dit fysiske helbred, at du sidder godt, når du arbejder mange timer om dagen.
En af de bedste investeringer du kan gøre til din hjemmearbejdsplads er en god kontorstol. Find den stol, der passer bedst til dit behov, og husk altid at variere din arbejdsstilling i løbet af dagen.
En anden vigtig faktor, når du arbejder, er lyset. En god bordlampe giver dig de bedste betingelser for at undgå hovedpine og trætte øjne i løbet af en lang arbejdsdag.

3. Opgrader din elektronik og spar tid og penge

At være iværksætter kræver meget tid og mange ressourcer, derfor er det essentielt, at du har elektronik, som fungerer optimalt og passer til dit behov. Er din nuværende computer fx begyndt at køre langsommere?  Du kan spare mange timer hver måned, hvis du investerer i en ny computer med høj ydeevne. Arbejdet kan nemt sløves af andre faktorer – lad ikke computeren være en af dem.
Har din printer den nødvendige kapacitet? Mange virksomheder har brug for at printe mange sider ud dagligt. De fleste har også brug for funktioner som fx scanning eller kopiering. Derfor er det vigtigt, at du vælger den printer, som passer bedst til dine behov. Lomax har både multifunktionsprintere, laserprintere og almindelige blækprintere.