Få et godt indeklima på arbejdspladsen
Senest opdateret 08. september 2023
Lomax KvartalsBonus er helt gratis og uforpligtende.
Når du opretter dig som kunde, opsparer du altid mindst 5% bonus når du handler, og vi sætter automatisk din bonus ind på din kundekonto.
Du får bonus på alle dine køb i ét kvartal, hvorefter du kan betale med det opsparede beløb i det efterfølgende kvartal.
Senest opdateret 08. september 2023
Typisk opstår dårligt indeklima på arbejdspladsen fordi kombinationen af temperatur, luftfugtighed og luftkvalitet i rummet er dårlig eller forkert sat sammen. Derfor er der også ekstra god grund til at tage indeklima arbejdsmiljø alvorligt. Vær ekstra opmærksom på dårligt indeklima symptomer som:
I moderne kontorindretning sidder der ofte mange kolleger samlet ét sted, hvilket typisk gør at dit indeklima arbejdsmiljø ændres markant hurtigere end, hvis du kun sidder sammen med et par enkelte kolleger.
Heldigvis kan du i langt de fleste tilfælde selv regulere indeklimaet med relativt simple virkemidler og en håndfuld gode vaner. Følg de 3 råd her, så er du godt på vej til at skabe et sundt og godt indeklima:
Støv, snavs og dårlig luftkvalitet på kontoret er den perfekte opskrift på et hamrende dårligt indeklima, men løsningen er ganske simpel - luft ud.
Uanset hvilken bygning eller mødelokale du eller dine kolleger befinder jer i, så er det altid en god idé lige at åbne vinduerne lidt oftere, så ny og frisk luft kan komme til. Sørg for at lufte ud:
I nogle tilfælde kan indeklimaet, og særligt et tørt indeklima, faktisk være så skidt, at det påvirker din trivsel og effektivitet negativt.
Hold derfor særligt øje med tørt indeklima symptomer på sygdom og gener som:
Det lyder banalt, og det er det også. Din kontormiljø indretning er kun indbydende, så længe det er rent. Netop derfor er grundig, og ikke mindst hyppig rengøring også nødvendigt for at opretholde et sundt indeklima.
Gør det til en god vane at:
På den måde gør du selv en aktiv indsats i hverdagen samtidig med du gør det nemt for rengøringspersonale at komme til, så de kan rengøre mere effektivt.
For dig der sidder på storrumskontor lyder tommelfingerreglen, at luftfugtigheden altid skal ligge mellem 45-55%, så luften hverken er for tør eller våd. Her skal du dog være opmærksom på, at kvaliteten af luften du indånder markant hurtigere forurenes end i mindre lokaler.
Det betyder desværre også, at det desværre ikke altid er nok "bare" at lufte ud. Her er et godt tip at bruge luftrensere og befugtere, der hhv. hjælper med at fjerne støv og mikroskopiske partikler i luften, og sikrer en behagelig luftfugtighed i rummet du opholder dig i.
Hvor varmt må der være på en arbejdsplads? Går du efter bogen og følger Arbejdstilsynets anbefalinger, så bør du holde temperaturen konstant, og altid mellem 20-22 °C, og husk aldrig at overstige 25 °C.
Det fører selvfølgelig til næste spørgsmål, hvor koldt må der være på en arbejdsplads? Her lyder den officielle anbefaling til dig der arbejder på kontor, at rumtemperaturen aldrig bør ryge under 18 °C.
Skulle du og kollegerne trods anbefalingerne opleve større temperaturændringer i løbet af arbejdsdagen, så overvej at benytte ventilatorer og varmeblæsere, så I nemt kan regulere og styre indeklimaet.